1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Vieraana näet vain osan foorumeistamme. Rekisteröidy nähdäksesi enemmän alueita sekä osallistuaksesi keskusteluun.

Keskustelua kirjoista

Keskustelun alueella 'Yleinen keskustelu' aloittanut MinecraftPro15, heinäkuu 22, 2012.

?

Luetko kirjoja?

1. Luen ainakin kerran viikossa

32,0%
  2. Luen ainakin kerran kuukaudessa

5,3%
  3. Satunnaisesti

25,3%
  4. Harvoin

22,7%
  5. Mikä on kirja?? :o

14,7%
  1. MinecraftPro15

MinecraftPro15 Kokenut pelaaja Kultajäsen

Täällä voit keskustella kirjoista, kertoa mielipiteenne, arvostella niitä(kertoa miksi et tykännyt tai miksi tykkäsit, mistä tykkäsit/et tykännyt, suosittelisitko sitä muille(jokin tietty lukijaryhmä?), jutella kirjan yksityiskohdista(laitettava spoilerin sisään), kertoa mitä kirjoja hyllystädi löytyy, mitä olet lukenut viimeksi sekä muuta kirjoihin liittyvää.

Tässä on topicin säännöt:

1. Ei saa haukkua toista/ toisen mielipidettä kirjasta/kirjoista

2. Voitte väitellä kirjasta kunhan pidätte väittelyt herrasmiesmäisinä(ei haukuta toista hänen mielipiteensä vuoksi, ei tarpeettomia capseja/huutamista eikä mitään spammia)

3. Kirjasta saa antaa kritiikkiä(perusteltuna tietenkin)

4. Ei offtopicia

KAIKKI FOORUMIEN YHTEISET SÄÄNNÖT PÄTEVÄT TÄÄLLÄ! EI POIKKEUKSIA!

KIRJOITTAMALLA TÄHÄN KETJUUN HYVÄKSYT NÄMÄ SÄÄNNÖT
    Rusetti98, Ayla ja Venamis tykkää tästä.
  2. MinecraftPro15

Aloitanpa tämän nyt. Elikkäs viimeksi on tullut luettua Carl Grimbergin Kansojen historia 6. Rooma(5 ensimmäistä kirjaa luin n. 2 viikkoa sitten(sain koko sarjan n. 4-5 viikkoa sitten.)). Kerronpa vähän tästä kirjasarjasta. Grimbergin Kansojen historia on 23 osainen(+ 24. Kirja, joka on karttaliite) kirjasarja, joka kertoo, kuten nimestä voi päätellä, eri kansojen historiasta. Kirjasarja etenee kronologisessa järjestyksessä(ainakin melkein koko sarja) ja on saanut paljon arvostusta Pohjoismaissa sekä ympäri maailmaa. Kokonaisia sarjoja on myyty ainakin 500 000 kpl, josta Suomen osuus on n. 100 000 kpl). Suosittelen sarjaa historiasta kiinnostuneille. Seuraavaksi aion kai lukea Silmarillionin. =)
    Ayla ja Houndofculann tykkää tästä.
  3. Deko

Deko Hurrdurr SVIP

Olen elämäni aikana lukenut vain muutaman kirjan ja täytyy sanoa, että kaikki olivat todella hyviä kirjoja. Varsinkin Tuntematon Sotilas ja kirja joka kertoo tytöstä joka on keskitysleirillä.

Tuntematon Sotilas oli pakko lukea 8. tai 9. luokalla (en muista) Jäin kirjaan koukkuun heti ja luinkin kirjan muutamassa päivässä. Tarina on mukaansa tempaiseva ja hahmotkin ovat todella hyvin suunniteltu. En ole mikään hyvä arvostelija ja sen takia teksti jäikin lyhyeeksi, mutta suosittelen kirjaa kaikille.
    Ayla tykkää tästä.
  4. Ayla

Ayla minä SVIP

Laitoin tuohon äänestykseen, että luen vähintään kirjan viikossa. Muttei se oikeesti mee ihan noin. Välillä menee pitkään lukematta, ja sitte tulee hirveä putki että ahmin kirjoja enkä muuta tee :D

Fantasiat ja scifit on olleet suosiossa, teini-iästä asti - tai pikkulapsesta, jos sadut lasketaan fantasiaksi :)

Viime vuosina oon tykännyt lukea psykologiaan liittyviä tietokirjoja.
    command17, Houndofculann, Venamis ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Fin_Stranger

Fin_Stranger To Beer or not to Beer SVIP

Itse olen tällä hetkellä pureutunut George R.R. Martinin kirjoittamaan väkivalta- ja seksitäyteiseen fantasiakirjasarjaan, Tulen ja Jään Lauluun. Kirjasarja perustuu kuvitteelliseen maailmaan, jossa suurina päämantereina toimii Euroopan tapainen Westeros ja itämaistyylinen Essos. Kirjoissa tarina kulkee niinsanottuna POV-tarinankerrontana, eli jokainen luku on yhden hahmon näkökulmasta.

Tulen ja Jään Laulun tarina on erittäin mukaansatempaava ja luettaessa alkaa kehittyä tunne, että ketä kannattaa Westerosin sisällissodassa. Sarjassa on kiintoisaa äkilliset muutokset, petokset ja hahmojen kuoleminen järkyttävää vauhtia. Eli, monia tapahtumia ei osaa ollenkaan odottaa. Kirjat ovat fantasiakirjana hyvinkin poikkeavia, koska kirjat eivät sisällä niinkään paljon örkkimöykkyjä taikaa yms. kuin fantasiakirjat normaalisti. Kirjoissa on näitä siis hyvin vähäisesti.

Kirjasarjasta on julkaistu viisi osaa:
    - Valtaistuinpeli (A Game of Thrones)
    - Kuninkaiden Koitos (A Clash of Kings)
    - Miekkamyrsky (A Storm of Swords) osat 1 ja 2
    - Korppien Kestit (A Feast for Crows)
    - A Dance with Dragons (ei vielä suomeksi)

Sarjasta on tulossa vielä kaksi osaa The Winds of Winter ja A Dream of Spring.

Suosittelen sarjaa kaikille, jotka fantasiakirjoista tykkäävät. Kirjat ovat myös sen verran ronskeja verenvuodatuksen ja seksin osalta, etten suosittele tätä kauhean nuorille. Olen itse lukenut Valtaistuinpelin ainoastaan kokonaan ja Kunikaiden Koitoksessa olen loppupuolella. Pitkiä, mutta hyviä kirjoja ovat.
    Elkku, Houndofculann ja Ayla tykkää tästä.
  6. Koiranpentu

Koiranpentu Fading away. SVIP

Lukujonossa Taru sormusten herrasta sekä Steve Jobsista kertova kirja. Lukuinto on ollut kateissa ehkä noin 2 vuotta... Kaikki Potterit olen lukenut suomeksi.

Yksi lempparikirjoitani on Supernaiivi, sillä onnistuin aika hyvin samaistumaan ko. kirjan päähenkilöön.
  7. MinecraftPro15

Essoksesta tuli mieleen jotain aivan muuta =D
  8. Fin_Stranger

9. Tietovirus

Tietovirus 2010 SVIP

Luen kirjoja harvoin, ja olen lukenut vain muutaman kirjan. Muutama pakollinen kouluun luettava kirja, joiden joukossa ollut Remeksen joku kirja jonka nimeä en muista, kertoi jostain pojasta, jonka nimi oli Aaro Korpi (kai), joka meni luokkaretkellä Italiaan ja jossa hän näki jonkun ilkivallan taideteokselle ja kohta oltiinkin natsien kullan jäljillä, oli hyvä :D

Pidän myös Dan Brownin kirjoista (näitä luen vapaaehtoisesti), ja olen lukenut ne kaikki paitsi Murtamattoman linnakkeen. Dan Brown on kirjoittanut mm. Da Vinci koodi -bestsellerin. 5/5 kirjailija.
    Ayla tykkää tästä.
  10. Ayla

Ayla minä SVIP

Luin tuota niin pitkälle kuin oli kirjoitettu silloin kun eka osa ilmestyi suomeksi. Tykkäsin kovasti. Hahmot ja juoni harvinaisen ei-pinnallista. Se miten se juoni etenee, joka luku kirjoitettu eri ihmisen näkökulmasta... Toisaalta tykkään, kun se tuo aika paljon syvyyttä ja mielenkiintoa. Ja toisaalta revin tukkaa päästä joka kerta kun pitää *taas* vaihtaa uuteen tyyppiin, just kun oon oikein tempautunut edelliseen mukaan ;)

Ostan varmaan loput osat sitten kerralla kun kaikki on ilmestyneet, ja luen sitten koko sarjan alusta asti. Kun en enää muista mitään siitä alusta :D

Ja ettei tulis tuplaposti, niin jotenkin tästä tuli mieleen (en kyllä tiedä miksi) Temeraire-sarja. Varsinkin ensimmäinen osasta tykkäsin kovasti. Se tapahtuu vaihtoehtoisessa historiassa, Napoleonin aikaan. Englanti ja Ranska on sodassa, mutta sodan osapuolilla on apunaan lohikäärmeet :) Yks laivaston tyyppi tulee vahingossa vastentahtoisesti lohikäärmeen isännäksi, ja siitä alkaa molempien opettelu ja kasvu. En muista yhtään millä kielellä luin tuon ekan, jatko-osat ei ainakaan olleet suomeksi. No niin tarkistin, sitä on 2 ekaa osaa suomeksi :) Ja wikipedia kertoo: "Ohjaaja Peter Jackson on hankkinut hänen [Naomi Novik] esikoiskirjansa Kuninkaan lohikäärme (2006) avaavan sarjan elokuvaoikeudet."

Jotenki tässä on hauskasti oikeisiin historian tapahtumiin sotkettu ne lohikäärmeet mukaan, ja silleen aidon tuntuisesti. Ettei maailma kuitenkaan ole täynnä magiaa, vaan ne on vaan aika älykkäitä lentäviä otuksia :)

Robin Hobbin kirjoista olen tykännyt myös. Ja Ursula K. Le Guinin. Jotenkin muhun tuntuu vetoavan naisten kirjoittama fantasia :) Aijoo, eikä tietenkään passaa unohtaa Luolakarhun klaania! Se teki muhun suuren vaikutuksen lukioikäisenä. Siitä tämä Ayla-nimikin :) Ja tietenkin se itsestään selvä Taru sormusten herrasta ja Lohikäärmevuori, minkä luin yläasteella kun pinnasin soittotunneilta :p
  11. Fin_Stranger

Ei tarvi välttämättä lukea, jos haluat vain muistaa tarinan pääosat. Kannattaa katsoa Game of Thronesia samantien. Siinä tulee tarinasta tärkeimmät kohdat ja siihen on vähän lisäilty uusia hahmoja ja jätetty hahmoja pois. Kirjat ja sarja on molemmat kyllä samaa tasoa.
  12. Ayla

Ayla minä SVIP

Joo en ookaan tuota katsonut yhtään, on ollut aikomuksena kyllä, juurikin koska tykkäsin kirjoista :)
    Fin_Stranger tykkää tästä.
  13. TsenKKu

TsenKKu Kokenut pelaaja VIP

Dan Brown on baras :---DDD ja Suzanne Collins :--DD
    p0inx ja Tietovirus tykkää tästä.
  14. Pikkuhippi

Pikkuhippi Pelaaja SVIP

Paras kirjasarja mitä olen ikinä lukenut, on Näkäpeli. Se on niin mukaansatempaava, joten sitä ei pysty lopettamaan kesken. Tähän kirjasarjaan verrattuna kaikki muut kirjat ovat hyvin pinnallisia. Juoni on mahtava, ja hahmoihin on helppo samaistua.
    Tässä kirjassa esiintyy diktatuurivaltio Panem. Siinä väki on jaettu Capitolilaisiin ja muihin alempiarvoisiin, jotka ovat orjina. Kirja myös välillä järkyttää lukiaa, kuten vaikka se miten päähenkilö alkaa turtua kaikkeen vääryyteen ja se, miten Capitol pistää alempiarvoisten lapset tappamaan toisiaan, saadakseen viihdettä.
    Kun lukee tätä kirjasarjaa, niin välillä miettii, että onneksi meillä ei ole niin kurjat oltavat. Mutta kun oikein miettii, niin ei meidänkään maailmassa asiat ole kaikilla yhtään paremmin. Esimerkiksi Gladiaattorit, joissa käytettiin orjia/vankeja, orjatyövoiva, ihmiskaupat, sodat, lapsityövoima jne.

Monessa kirjoissa/elokuvissa minua ärsyttää sen sovinnistisuus. Niissä pistetään kaikki naiset yli-kauneiksi bimboiksi, joilla ei ole järkeä päässä ja ihastuvat päähenkilöihin jne. Tässä kirjasarjassa sitä ei kuitenkaan ole. Syynä saattaa olla se, kun kirjailia ei ole mies.
    Ayla tykkää tästä.
  15. ApuPapinPapuPata

ApuPapinPapuPata Allah jo vuodesta 2010 SVIP

Kirjoja tulee luettua päivittäin, usein useampi tunti päivässä.
    Parina viime vuonna kirjoihin mennyt ehkä 400€
    tuplamies ja MinecraftPro15 tykkää tästä.
  16. tuplamies

tuplamies Pelaaja

Olem lukenut joitain seikkailu kirjoja, nyt en vain mahda enää sellaisia löytää. Oisko jollain tietoa mikä kirja ois jännittävä, ei mikää 18k kirja tai joku 8v kirja. Ehdottakaa jokin 12-14v kirja.
  17. Artonedi

Artonedi Omenavaras SVIP

Itse suosittelisin R. A. Salvatoren kirjoja jos pitää fantasia-kirjoista.
  18. Elkku

Elkku Aktiivinen pelaaja SVIP

Nimimerkin takaa löytyypi innokas lukija, kirjoja menee kuukaudessa vähintääkin 3-4 kappaletta.

Tällä hetkellä menossa on George R. R. Martinin Tulen ja Jään Laulu -sarjan ensimmäinen osa (sama mistä Fini kertoikin aikaisemmin), Valtaistuinpeli. Olen tykännyt kirjasta paljolti, vaikkakin kirjaston täti neuvoi että kannataa katsoa tuota vasta muutaman vuoden päästä, kun niin raju kirja on. Ja kyllä onkin, mutta mitäs tuosta, on kuitenkin mukavaa luettavaa.

Muita suosikkeja ovat olleet Suzanne Collinsin Nälkäpeli, kaikki Dan Brownin kirjat, Rick Riordanin Percy Jacksonit (ja myös muut Riordanin sarjat - kuten Olympoksen Sankarit ja Kanen Aikakirjat - kelpaavat myös), Eoin Colferin Artemis Fowlit sekä ehdottomasti paras lukemani sarja - Christopher Paolinin Perillinen-sarja.

Seuraavaksi sitten Tulen ja Jään laulun kakkososan, Kuninkaiden koitoksen kimppuun.
    Houndofculann ja Fin_Stranger tykkää tästä.
  19. Trojan

Trojan the Dramatic Frog SVIP

Luin 10v-12v käytännössä kaikki romaanit ja seikkailukirjat jotka sain käsiini. Enään en lue, ellei lukion äidinkieleen liittyviä lasketa.
  20. Houndofculann

Houndofculann I have seals!!! Foorumivalvoja

No niin, tekstiä pukkaa nyt kun jaksan kirjoittaa. Olisin laittanut jo aiemmin, mutta tiesin tästä tulevan pitkä _D

Nuorempana (eli siis 5-7 luokalla) luin koko Enid Blytonin Seikkailu-sarjan (8 osaa). Hyvinkin mielenkiintoisia kirjoja, ja eri ympäristöt on kehitelty hyvin mukaan tarinaan. Samalta kirjailijalta luin myös aika monta osaa Arvoitus-sarjaa, mutta se vain jäi kesken. Siinä taasen paikat eivät juuri vaihtuneet, mutta hahmot oli kirjoitettu mukavan monipuolisiksi eikä siis tekeminen samassakaan kaupungissa loppunut. Nuortenkirjojahan nämä, joten esimerkiksi tuplamiehelle näitä voisin suositella.

Mitä nyt myöhemmin olen tullut lukeneeksi, on fantasia, antiikki ja keskiaika hallinnut aihealueita melko vahvasti. Ehdottomia kirjailijasuosikkejani ovat J.R.R. Tolkien ja Conn Iggulden.

Tolkienin tuotannosta olen lukenut Sormusten Herrat, Hobitin, Silmarillionin ja Keskeneräisten tarujen kirjan. Hurinin lapset on vielä lukematta Keski-Maan tarinoista, mutta kyllä senkin vuoro on tulossa.

Conn Iggulden on kirjoittanut kaksi loistavaa kirjasarjaa, Keisari-sarjan ja Valloittaja-sarjan. Keisari on neliosainen ja kertoo Julius Caesarin elämänkerran tavattoman mielenkiintoisesti. Kirjat on kirjoitettu siten, että mikään niissä tapahtuva ei sinänsä ole mahdotonta, koska historiallisia todisteita ei ole riittävästi tapahtumien suhteen. Lisäksi kirjailija on koonnut jokaisen tarinan päätteeksi epilogin, jossa kertoo omia mielipiteitään tapahtumien todennäköisyydestä, sekä myös, mihin hän on perustanut kaiken kirjoittamansa. Suosittelen sarjaa kaikille tästä ajasta kiinnostuneille.

Valloittaja taasen on viisiosainen ja kertoo Tsingis Kaanin ja hänen poikiensa ja pojanpoikiensa elämästä. Sarjan aikana Tsingis valloittaa maailman suurimman valtakunnan ja hänen jälkeläisensä sekä rakentavat sitä kestämään että laajentavat sitä entisestään. Mongolien sekä muiden kirjoissa esiintyvien kansojen kulttuurierot tuodaan mahtavasti esille, ja yksi jos toinenkin kaupunginherra menettää henkensä hyvin epämiellyttävällä tavalla luultuaan pystyvänsä ostamaan mongolit pois kaupunkinsa porteilta. Tätä taasen suosittelen sekä kaikille niille, joita tämä aihealue kiinnostaa, että kaikille niille, jotka pitivät edellisestä kirjasarjasta. Ette tule pettymään.

Cristopher Paolinin Perillinen-sarja (Monet saattavat tosin tunnistaa vain nimen Eragon, tosin älkää missään nimessä erehtykö luulemaan kirjoja samantasoisiksi kuin samanniminen elokuva) on myös yksi suosikeistani. Viimeinen osa tulee suomeksi syksyllä, sitä odotellessa. Perillinen piti alun perin olla kolmiosainen, mutta kirjoitettuaan jo kaksi yli 600-sivuista kirjaa sekä 400 sivua kolmatta kirjaa päätti Paolini kuitenkin jatkaa tarinaa vielä neljänteen kirjaan (luin jostain että muuten Brisingr olisi ollut n. 1200-sivuinen). Paolini oli ensimmäistä osaa aloittaessaan vain 16-vuotias, ja nuoruus mielestäni näkyy ajoittain, mutta ei oikeastaan negatiivisesti. Sarjassa erinomaista mielestäni on taikuuden esittäminen melko poikkeavalla tavalla sekä Pottereista (mainitsen lähinnä koska varmaan tunnetuin taikuuden esitys tällä hetkellä) että suurimmasta osasta videopelejä. Toisin sanoen taikominen kuluttaa energiaa, eli kokematon taikoja voi onnistua nukuttamaan itsensä, heittämään oman tajunsa kankaalle tai jopa potkaista tyhjää taian yhteydessä. Samalla taikojen voimakkuus on rajoitettuna suoraan taikojan voimien mukaan, eli Eragon-elokuvassa nähty varjolohikäärme EI kirjan universumissa olisi mahdollinen.

Eoin Colferin Artemis Fowl-sarjaa olen myös lukenut muistaakseni ensimmäiset 4 osaa. Sen jälkeen sarja on oikeastaan vähän unohtunut, mikä tosin ei todellakaan tarkoita sitä että se olisi huono. Äärimmäisen mielenkiintoinen perinteisten fantasiarotujen sekä nykyajan yhdistäminen on tehty hyvin.

Ja nyt vielä tähän loppuun, koska tarinoina ovat hyvinkin "oikeiden" kirjojen veroisia, olen myös lukenut koko Don Rosan Aku Ankka -tuotannon. Ja kyllä, vaikka se onkin sarjakuvaa, niin erityisesti Roope Ankan Elämä ja Teot -sarja sekä sen lisäliitteen Elämä ja Teot 2 sekä vielä kaikki Roopen historia/arkeologia/mytologiaseikkailut ovat ensiluokkaista ja myös hauskaa luettavaa. Lisäksi Rosa on suurimman osan tarinoistaan perustanut aivan oikealle historialle, ja pyrkii juurikin kirjoittamaan tarinansa käyttäen vain historiasta löytyviä juonenkäänteitä. Ja nämä itse asiassa, Rosan sanoin, ovat usein paljon uskomattomampia kuin fiktiiviset tarinat.

Ja nyt vielä, koska olen äärimmäisen katkera Venamiksen 300 elokuvaa omaani suuremmasta leffakokoelmasta, mainitsen että keräilen jossain määrin myös kirjoja. Kaikista yllä mainitsemistani ainoat, joita en omista, ovat Artemis Fowlit ja Hurinin lapset. Tavoitteeni on sama kuin elokuviakin ostaessa, kaikki uudelleenlukemisen arvoiset pyrin hankkimaan hyllyyni. Tosin mainittakoon, että kirjojen kanssa olen paljon elokuvia kriittisempi.

Hound kiittää ja kuittaa, en anna perunaa
    Artty_FIN, Matsas11, Ayla ja 3 muuta tykkävät tästä.